Zrównoważone media w procesach kształcenia - spotkanie zespołu projektowego SUMED

fot.

W Walencji odbyło się zebranie zespołu projektowego SUMED - Sustainable multidimensional media contents (Zrównoważone i wielowymiarowe treści medialne). Uniwersytet Gdański, który jest partnerem projektu, reprezentowali: dr Beata Czechowska-Derkacz (kierownik projektu na Uniwersytecie Gdańskim), dr Dominik Chomik (oboje z Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej) oraz mgr Anna Kietrys-Tusk (Wydział Nauk Społecznych UG).

Projekt SUMED jest realizowany w ramach międzynarodowego partnerstwa. Liderem projektu jest INNOCAMP PL Spółka z o.o. (Polska), specjalizująca się w projektach innowacji społecznej. Partnerzy projektu to: Uniwersytet Gdański (Polska), Turku University of Applied Sciences (Finlandia), Universitat Politecnics De Valencia (Hiszpania), University of Malta (Malta). Kierownikiem projektu z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego jest dr Beata Czechowska-Derkacz (Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG). Projekt jest realizowany od 1 listopada 2022 roku, a planowany termin zakończenia to 31 października 2025 r.

Głównym celem projektu jest propagowanie zrównoważonego rozwoju, technologii i rozwiązań cyfrowych w sektorze szkolnictwa wyższego oraz na rynku pracy poprzez organizowanie kursów i warsztatów dla nauczycieli i studentów oraz stworzenie wspólnego środowiska edukacyjnego (nowych sylabusów i pilotażowych kursów) dla nauczycieli z czterech europejskich uniwersytetów - partnerów projektu. Zapewni to wszystkim uczestnikom projektu atrakcyjne narzędzia do wdrażania nowych rozwiązań w zakresie edukacji medialnej w swoich organizacjach. Wszystkie te działania są skoncentrowane na szeroko rozumianych mediach, w tym edukacji i produkcji medialnej, tworzeniu medialnych treści, strategii public relations i media relations, reklamy, marketingu, kreowania wizerunku czy badań rynku.

Spotkanie w na Politechnice w Walencji odbyło się w dniach 21-22 kwietnia br. Pierwszego dzień był dedykowany zrównoważonemu rozwojowi w edukacji, a konkretnie w kształceniu komunikatorów społecznych. Podczas tego sympozjum uczestnicy mieli okazję zapoznać się z różnymi ujęciami tej problematyki, bowiem zaproszeni prelegenci prezentowali w tym względzie odmienne perspektywy i doświadczenia. Prof. Raúl Abeledo z Politechniki w Walencji, specjalista w zakresie ekonomii i zarządzania, przedstawił szerokie rozumienie zrównoważonego rozwoju, uwzgledniające także filozoficzną refleksję o cywilizacyjnych zmianach i konieczności stosowania wobec nich zasad sustaniability. Niezależna ekspertka i doradczyni Isabel Garro zaprezentowała zjawisko greenwashingu w firmach i przedsiębiorstwach, a dr Sonia Aránzazu z Uniwersytetu La Roja i Uniwersytetu Comillas w Madrycie podzieliła się innowacyjnymi rozwiązaniami dydaktycznymi w zrównoważonej edukacji komunikacyjnej.

Wystąpienia świadczyły o znacznych osiągnięciach gospodarzy we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, a dyskusja pokazała, że wyzwania przed którymi stoją edukatorzy z różnych krajów, są - mimo szeregu różnic - podobne. Społeczne, ekonomiczne i kulturowe zmiany zasadniczo wpływają na rynek mediów i wymagają uwzględnienia w programowaniu nowoczesnej zrównoważonej edukacji medialnej. Istotne jest wdrażanie dobrych praktyk w tym zakresie i promowanie nowych metod kształcenia.

Program drugiego dnia miał charakter bardziej organizacyjny i służył celom praktycznym. Lider projektu, dr Adam Jagiełło-Rusiłowski z INNOCAMP PL, przedstawił stan zaawansowania prac po kilkunastu miesiącach realizacji projektu, zarysował też najbliższe plany i oczekiwania wobec poszczególnych ośrodków. Dyskutanci mieli też okazję wymienić się swoimi konkretnymi doświadczeniami, ponieważ większość zadań projektowych jest już w fazie realizacji.

Spotkanie pozwoliło na obserwację sposobu wdrażania idei zrównoważonego rozwoju nie tylko w programach nauczania, ale również w planowaniu przestrzennym uczelni. Kampus Politechniki w Walencji jest dobrym przykładem łączenia infrastruktury badawczo-dydaktycznej z terenami zielonymi, uzupełnionymi o strefy relaksu, miejsca spotkań i dyskusji oraz wspólnych ćwiczeń na wolnym powietrzu. Uczelnia stanowi tym samym integralna część pejzażu Walencji, która w ostatnich latach wygrywa w wielu światowych rankingach miast najbardziej przyjaznych do życia (m.in. Zielona Stolica Europy 2024). Pokazuje to, że dążenia do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju powinny być skoordynowane, co prowadzi do efektu synergii. Jest to zgodne z założeniami projektu SUMED , który zakłada współpracę środowisk akademickich i otoczenia zewnętrznego.

Było to trzecie stacjonarne spotkanie zespołu projektowego. Dwa poprzednie odbyły się na uniwersytecie Gdańskim i na Uniwersytecie w Turku.  Jesienią bieżącego roku planowane jest spotkanie na Uniwersytecie Maltańskim.

dr Dominik Chomik, dr Beata Czechowska-Derkacz, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG