Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk (KPZK PAN) z udziałem naukowców Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego przygotował dokument z refleksjami i sugestiami dotyczącymi udoskonalenia systemu szczepień od strony proceduralnej, w tym szczególnie w aspekcie przestrzennej dostępności.
Nierówny dostęp do szczepień, tak w Polsce, jak i na świecie, to poważny problem, który coraz bardziej dochodzi do głosu.
Podczas tegorocznego Światowego Forum Gospodarczego (WEF) w Davos, które odbyło się online 26 stycznia br., kwestię tę podniósł m.in. Cyril Ramaphosa, Prezydent Republiki Południowej Afryki, który zwrócił się do krajów zamawiających nadliczbowe ilości szczepionki przeciw Covid-19 o udostępnienie ich innym krajom, do których szczepionka wciąż nie dotarła.
Z dokumentu sporządzonego przez członków KPZK PAN i naukowców Wydziału Ekonomicznego UG pt. „Potrzebny dynamiczny system logistyki w okresie spiętrzonych dostaw szczepionek (Refleksje i sugestie)” wynika, że funkcjonujący od początku tego roku system szczepień przeciw COVID-19 wzbudza niepokój i już teraz działa z różną skutecznością w przestrzeni naszego kraju.
- Jak wskazują badania Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, (mapy są zresztą powszechnie dostępne na stronie KPZK) w naszym kraju są powiaty, w których liczba osób w wieku 70 lat i więcej przypadająca na jeden punkt szczepień wynosi 2000 osób a w innych jest prawie 8 razy mniejsza - mówi prof. dr hab. Jacek Zaucha z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Zespołu zadaniowego ds. Zintegrowanej polityki rozwoju Polski i Europy KPZK PAN.
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego i KPZK PAN problemem jest głównie brak wytycznych i systemów wspomagających wykorzystanie niezużytych dawek szczepienia.
- Pozostawienie tego problemu do rozstrzygnięcia podmiotom przeprowadzającym szczepienia ochronne przeciwko COVID-19 (Roz. 3a, par. 28a ust. 2 Dz. U. 2021, poz. 91) może skutkować marnotrawieniem szczepionek w regionach peryferyjnych o niskiej gęstości zaludnienia (np. problem dojazdów organizowanych ad. hoc dla osób starszych) – czytamy w dokumencie. – Należy lepiej zagospodarować okresowe nadwyżki szczepionek i to w sposób nie dyskryminujący obszarów zmarginalizowanych o niższej gęstości punktów infrastruktury medycznej.
Jak mógłby wyglądać system logistyki zagospodarowania nadwyżkowych szczepionek w okresach spiętrzenia dostaw? KPZK PAN i naukowcy Wydziału Ekonomii UG proponują:
- Stworzenie bazy danych (bazy informacji) osób chętnych do zaszczepienia i skłonnych do przybycia do punktu szczepień w trybie alarmowym.
- Wprowadzenie systemu, który zdjąłby z kierowników placówek leczniczych odpowiedzialność za to, kogo szczepić spoza listy. Np. systemu opartego na prostej aplikacji telefonii mobilnej, umożliwiającego wymianę wiadomości SMS.
- Wprowadzenie systemu list rezerwowych tj. powiadamianie dodatkowej liczby osób o możliwości szczepienia ponad pulę dostępnych dawek, aby przeciwdziałać ryzyku niestawienia się osób wcześniej poinformowanych, przy czym w tej sytuacji należy dodatkowo powiadomić pacjentów, że znajdują się na liście rezerwowej.
- Przyznanie prawa kierownikowi jednostki dokonującej szczepień albo osobie przez niego upoważnionej do podjęcia decyzji o wyjeździe personelu dokonującego szczepienia (wraz z kierowcą i innym niezbędnym sprzętem) do domu pacjenta albo innego umówionego punktu, np. wiejskiej przychodni w celu zapewnienia sprawiedliwości przestrzennej osobom z trudniejszym dostępem transportowym.
- Generowanie raportu z listą osób zaszczepionych dla celów archiwizacyjnych i kontrolnych w sposób systemowy (np. przez system informatyczny jednostki dokonującej tych "awaryjnych szczepień").
- Nadanie kierownikowi placówki leczniczej uprawnień do zaszczepienia dowolnej osoby, w sytuacjach krytycznych, (np. kiedy zostały 2 godziny do upływu terminu ważności szczepionki, a system elektroniczny nie przydzielił skutecznie pacjentów).
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Potrzebny dynamiczny system logistyki w okresie spiętrzonych dostaw szczepionek (Refleksje i sugestie) | 222.21 KB |