Fot. Alan Stocki
- Uniwersytet Gdański to przestrzeń wyjątkowa, zróżnicowana zarówno pod kątem reprezentowanych dyscyplin naukowych, jak i kierunków kształcenia i możliwych środków wpływu na otoczenie społeczno-gospodarcze. Wytyczamy je na nowej mapie przyszłego rozwoju, jaką jest Strategia na lata 2025-2030 - podkreślił Rektor UG prof. dr hab. Piotr Stepnowski. - Aby skutecznie wyznaczyć najważniejsze strategicznie kierunki, musimy zaangażować grono ekspertów reprezentujących piony zarządcze najwyższego, średniego i niższego szczebla. W działania te zaangażowani są też prorektorzy, którzy odpowiadają za wytyczanie kolejnych kroków milowych dla Uniwersytetu Gdańskiego.
Trzy dni, trzy spotkania i jeden wspólny, ale i niezwykle ambitny cel: opracowanie Strategii Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego na lata 2025-2030. Czy tak ważne zadanie da się zrealizować w trakcie tych warsztatów? Prorektor ds. Rozwoju i Finansów, dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG, zapewnia, że z odpowiednią metodyką (a taką właśnie dysponujemy w Uniwersytecie) jest to możliwe. Warto podkreślić, że fundamentem tego działania jest partycypacyjne włączenie do tworzenia nowej strategii UG blisko 70 osób, reprezentujących kluczowe obszary funkcjonalne Uczelni.
- Zależy nam, by doprowadzić do dialogu: międzyobszarowego, międzydziedzinowego i interdyscyplinarnego - podkreśla prof. Paweł Antonowicz. Rozpoczęte 22 października br. warsztaty strategiczne mają służyć między innymi temu, aby elementy przyszłego Pakietu Strategicznego Uniwersytetu Gdańskiego zostały wypracowane wspólnie, z udziałem przedstawicieli wszystkich strategicznie istotnych obszarów aktywności Uniwersytetu, a nie narzucone odgórnie przez jego władze.
Celem pierwszego spotkania (22 października) w Bibliotece UG było wypracowanie 20 celów strategicznych w czterech perspektywach tzw. zrównoważonej karty wyników (ang. Balanced Scorecard, autorskiej metodyki opartej na koncepcji R. Kaplana i D. Nortona), obejmującej cztery filary rozwojowe naszej Uczelni:
I. Najwyższy poziom kształcenia uniwersyteckiego
II. Najwyższa jakość w badaniach naukowych i kreowaniu innowacji
III. Otwartość, społeczna odpowiedzialność i umiędzynarodowienie
IV. Najwyższy poziom efektywności w zarządzaniu Uniwersytetem
W dalszej kolejności do każdego z celów strategicznych zostanie przypisanych po 5 celów operacyjnych. Ta sieć 100 celów rozwojowych dla UG będzie swoistym drogowskazem na kolejne 5 lat działalności Uczelni. Istotnym elementem będzie również określenie miar, które pozwolą na bieżącą kontrolę nad tym, w jakim stopniu cele będą od 2025 roku realizowane. Możliwość ciągłej i bieżącej weryfikacji realizacji założeń strategicznych koresponduje z wynikami audytu, jaki na zlecenie Ministerstwa Finansów został przeprowadzony w UG. Doskonaleniu procesu zarządzania strategicznego w UG ma służyć również nowy, prototypowy dla szkolnictwa wyższego i nauki, dedykowany system informatyczny, stworzony - jak podkreślił prof. Paweł Antonowicz - specjalnie do tego celu własnymi zasobami naszej Uczelni. Prorektor wyraził również nadzieję, że system będzie miał szersze zastosowanie: - Narzędzie to może w przyszłości być udostępniane także innym uczelniom. Mogłoby również stanowić swoistą platformę zarządczą, którą z powodzeniem możemy rozszerzyć na poziom nadzoru właścicielskiego (ministerialnego) - jeżeli oczywiście będzie przestrzeń do dalszej ewolucji tej koncepcji, na którą już dziś wyrażamy pełną gotowość.
Praca nad celami strategicznymi podczas warsztatów odbywała się w grupach odpowiadających czterem perspektywom wyszczególnionym w w/w zrównoważonej karcie wyników UG. Prorektor podkreślił również, że w rozwoju Uczelni istotne jest to, by był on możliwie zrównoważony we wszystkich obszarach (co udało się uzyskać chociażby podczas poprzednich 5 lat obowiązywania dotychczasowej Strategii, a stało się to dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu ponad 50 osób odpowiedzialnych za realizację celów w kluczowych obszarach działalności i aktywności UG). - Warto pamiętać, że Strategia nie jest budowana po to, abyśmy już dziś przewidywali, że zrealizujemy ją w każdym odcinku aż w stu procentach, ale też nasze plany nie są tak zawężone, byśmy w innych jej fragmentach mieli się ograniczać jedynie do stu procent - powiedział prof. P. Antonowicz.
Prorektor zwrócił również uwagę na konieczność zachowania pewnej elastyczności w formułowaniu wyzwań Uczelni oraz na wagę powiązania strategii generalnej ze strategiami poszczególnych wydziałów. Odnosząc się do rzeczywistości i praktyki biznesowej takich planów strategicznych, prof. P. Antonowicz podkreślił, że strategie wydziałowe powinny bezwzględnie wynikać ze strategii generalnej całego UG, a nie odwrotnie. Zaproponowany podczas warsztatów 22 października model rozwoju UG ma w istocie umożliwić realizację celów całej Uczelni, przy jednoczesnym zachowaniu prawa do autonomii przez poszczególne wydziały.
W spotkaniu 22 października wzięli udział między innymi: grono rektorskie UG, grona dziekańskie wszystkich 11 wydziałów UG, dyrektorzy i kierownicy jednostek administracji centralnej oraz jednostek wyodrębnionych poza Rektoratem. Moderatorami paneli byli: prof. Paweł Antonowicz - Prorektor ds. Rozwoju i Finansów UG, prof. Robert Bęben, prof. Piotr Sliż, dr Jędrzej Siciński, dr Bartosz Nowak, a także Jan Pietruszewski.
Kolejne warsztaty odbędą się 5 listopada oraz 8 listopada 2024.