35 lat Erasmus i Erasmus Plus: Uniwersytet Gdański krajowym liderem programu

Program Erasmus i Erasmus Plus realizowane są już od 35 lat! Jubileusz świętowano w ramach V Kongresu Edukacji.

Panele dyskusyjne i wykłady zorganizowane  w ramach kongresu koncentrowały się na umiędzynarodowieniu w zakresie szeroko pojętej edukacji, głównie przez pryzmat wartości jednoczących Europę.

Jednak przede wszystkim wydarzenie było okazją do świętowania 35-lecia programu Erasmus+, który uznawany jest powszechnie jako jeden z największych sukcesów integracji europejskiej. Dzięki mobilności milionów studentów i nauczycieli wspólnota europejska wzbogaciła się o pokolenie ludzi, kreatywnych, otwartych, odważnie sięgających po nowe doświadczenia edukacyjne i kulturowe.

W panelu plenarnym poświęconym wdrażaniu koncepcji Europejskiego Obszaru Edukacji EOE wziął udział Rektor Uniwersytetu Gdańskiego  prof. dr hab. Piotr Stepnowski. Debata dotyczyła m.in. roli szkolnictwa wyższego we wdrażaniu głównych postulatów EOE, w zakresie podnoszenia jakości i dostępności edukacji, cyfryzacji i edukacji ekologicznej, w końcu programów uczenia się przez całe życie.

- W Polsce konieczna staje się zmiana standardów kształcenia nauczycieli, które są archaiczne i nie przystające do potrzeb i niezbędnych umiejętności, jakie powinni posiadać nauczyciele – podkreślał Rektor prof. Piotr Stepnowski. - Konieczna jest także zmiana modelu funkcjonowania współczesnej szkoły i jej finansowania – w przeciwnym wypadku pogłębi się kryzys w tym obszarze. My w UG powołaliśmy Centrum Kształcenia Nauczycieli. W I etapie koncentrujemy się na zmianie modelu kształcenia przyszłych nauczycieli, w kolejnym na stworzeniu oferty na zewnątrz, do już pracujących w tym zawodzie. To co najważniejsze to duch wspólnoty w edukacji – dobrostan nauczycieli to dobrostan uczniów.

Ważnym tematem kongresu było także wzmacnianie sojuszy organizacji edukacyjnych na przykładzie „Uniwersytetów Europejskich”. Dyskutowano o znaczeniu sieciowania i wzmacniania sojuszy między szkołami, uczelniami, placówkami edukacyjnymi w kontekście lokalnym, krajowym i międzynarodowym.

- Nie ma lepszego pilotażu głównych założeń EOE jak środowisko Uniwersytetów Europejskich. To w tych partnerstwach poznajemy się przez pryzmat różnic, ale też dobrych praktyk, które możemy od siebie wzajemnie czerpać, testujemy uwspólnianie niektórych obszarów zarządzania uczelnią jak nieograniczony dostęp do modułów dydaktycznych on-line, zasobów bibliotecznych czy infrastruktury. To wielka szansa zwłaszcza dla polskich uczelnipowiedział Rektor prof. Piotr Stepnowski. - Unia gruntownie zmienia swoją strategię wzrostu, opierając się̨ na zrównoważonym rozwoju, przy czym czynnikami mającymi prowadzić́ do zmian są̨ transformacja ekologiczna i cyfrowa. Edukacja stanowi centralny element europejskiego stylu życia, wzmacniający społeczną gospodarkę̨ rynkową i demokrację dzięki wolności, różnorodności, prawom człowieka i sprawiedliwości społecznej.

Rektor UG podczas V Kongresu Edukacji. Program Erasmus i Erasmus Plus realizowane są już od 35 lat!

Podczas kongresu rozmawiano też o sektorze Erasmus+ Młodzież, ponieważ 2022 r. został ogłoszony Europejskim Rokiem Młodzieży.

Ponadto odbyły się sesje tematyczne dotyczące programów edukacyjnych oraz Europejskiego Dnia Języków.

Spotkania te poświęcone były m.in. realizacji priorytetów horyzontalnych (Włączenie i różnorodność, Transformacja cyfrowa, Środowisko i walka ze zmianą klimatu, Uczestnictwo w życiu demokratycznym) programu Erasmus+ w międzynarodowych projektach.

- Projekty realizowane w ramach programu Erasmus to nie tylko międzynarodowa mobilność studentów i pracowników uczelni ale również udział w najróżniejszych przedsięwzięciach , które wzbogacają życie akademickiej naszej społeczności i zdobywanie doświadczeń, które będą procentować w przyszłym życiu zawodowych – zwraca uwagę Prorektor ds. Studentów i Jakości Kształcenia dr hab. Arnold Kłonczyński, prof. UG. - Otwarcie na inny styl życia, nowe kontakty zawodowe, korzystanie z doświadczeń naukowców pracujących w innych ośrodkach badawczych, udział w projektach kulturalnych, sportowych, stażach i praktykach zawodowych to olbrzymie możliwości, które otwierają się wraz z nową perspektywą Programu Erasmus Plus na kolejnych kilka lat.  Z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie tych programów!

Jak podkreślali organizatorzy wydarzenia - Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności tegoroczna edycja Kongresu Edukacji pod hasłem „35-lecie Programu Erasmus+” skierowana była nie tylko do licznej grupy decydentów oraz beneficjentów programu, ale także do samych studentów. Mimo upływu 35 lat główna idea programu pozostaje ta sama – rozwijanie międzynarodowej współpracy między placówkami edukacyjnymi. Dlatego też uczestnicy Kongresu podczas wykładów oraz prezentacji mieli okazję dowiedzieć się m.in., jak duże znaczenie, właśnie w kontekście współpracy, ma sieciowanie, które poprzez udostępnianie wiedzy i wymianę pomysłów wspiera ich rozwój, zarówno w kontekście lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym.

- Najbardziej Nas cieszy, że obecnie Uniwersytet Gdański jest krajowym liderem, jeżeli chodzi o uzyskane dofinansowanie projektów Erasmus i Erasmus+ na kraje europejskie i poza UE i że po prostu udaje się realizować nasze marzenia – podkreśla Prorektor ds. Współpracy Międzynarodowej dr hab.  Anna Jurkowska-Zeidler, prof. UG.  
W ramach Programu Erasmus KA131 Uniwersytet Gdański otrzymał dofinansowanie w wysokości 3036230 euro (na lata 2022/23 i 2023/24), co plasuje UG na trzecim miejscu wśród polskich uczelni. Uzyskane środki pozwolą na zrealizowanie mobilności kadry i studentów UG do uczelni partnerskich z 30 krajów (Danii, Finlandii, Irlandii, Islandii, Norwegii, Szwecji, Austrii, Belgii, Cypru, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Niemiec, Portugalii, Włoch, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Macedonii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Turcji i Węgier), w ramach 566 podpisanych przez naszą uczelnię umów.
Z kolei  w ramach Projektu Erasmus+ KA171 Uniwersytet Gdański otrzymał dofinansowanie w wysokości 380 030 euro co plasuje UG na piątym miejscu wśród polskich uczelni. Jesteśmy również numerem 1 w regionie. Takie dofinansowanie pozwoli ono na zrealizowanie mobilności kadry i studentów UG do / z uczelni partnerskich z 32 krajów (Algieria, Armenia, Australia, Barbados, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Gruzja, Ghana, Indie, Indonezja, Izrael, Japonia, Jordania, Kazachstan, Kenia, Kirgistan, Liban, Czarnogóra, Nigeria, Katar, Arabia Saudyjska, RPA, Tadżykistan, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Urugwaj i Uzbekistan). Razem z budżetem przedłużonego projektu KA107 2020 (który zakończy się w lipcu 2022) w wysokości około 245 00 euro, mamy obecnie do dyspozycji łączny budżet 625 600 euro.  
-
Te fantastyczne wyniki to efekt aktywnie realizowanej strategii umiędzynarodowienia i niezwykłego zaangażowania pracowników Biura Współpracy z Zagranicą oraz koordynatorów programów Erasmus i Erasmus+ na Wydziałach i w innych jednostkach UG – zwraca uwagę prof. UG  Anna Jurkowska-Zeidler. - Podejmujemy nieustannie różnorodne działania promocyjne, dzięki którym informacja o możliwościach mobilności akademickiej dociera do coraz szerszego grona naukowców i kadry administracyjnej. Zaangażowani naukowcy realizują naprawdę fantastyczne projekty w uczelniach partnerskich, a długotrwała współpraca wzmacnia nasze ośrodki naukowe. To co jest dla Nas władz uczelni szczególnie ważne to coraz większe zainteresowanie mobilnościami pracowników administracji.

O możliwościach podnoszenia kwalifikacji przez pracowników UG również poza UE: https://ug.edu.pl/news/pl/3861/nie-tylko-w-ue-o-podnoszeniu-kwalifikacji-pracownikow-ug 
 

Kongres uświetnił koncert, a także Gala wręczenia nagród konkursowych: European Language Label, EDUinspiracje, EDUinspirator i Europejskiej nagrody za innowacyjność w nauczaniu (EITA).

Opiekę nad merytoryczną stroną wydarzenia sprawowały: Rada Programowa V Kongresu Edukacji oraz Rada Programowa Europejskiego Dnia Języków.

Obchody jubileuszowe odbyły się 27 października 2022 roku na Uniwersytecie Warszawskim w ramach V Kongresu Edukacji.

 

 

Erasmus
oprac. MNG/ZP