Prof. Marek Żukowski i Rektor prof. Piotr Stepnowski
Posiedzenie Senatu UG 24 kwietnia br. rozpoczął Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski wręczeniem dyplomów uznania z okazji otrzymania finansowania w wysokości 30 mln zł ośrodkom Międzyuczelnianych Agend Badawczych UG: Międzynarodowemu Centrum Teorii Technologii Kwantowych (ICTQT) i Międzynarodowemu Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS). Dyplom dla ICTQT odebrał Dyrektor prof. dr hab. Marek Żukowski. W posiedzeniu nie mogła uczestniczyć Dyrektorka ICCVS prof. Natalia Marek-Trzonkowska, która odbierze wyróżnienie w innym terminie.
Student Jędrzej Karol Michalik i Prorektor prof. UG Arnold Kłonczyński
Kolejnym punktem było wręczenie stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które odebrał student logopedii Jędrzej Karol Michalik.
Po przyjęciu porządku obrad Senat wysłuchał wnioski o zatrudnienie na stanowisku profesora uczelni w Uniwersytecie Gdańskim: dr hab. Elizy Szymańskiej z Wydziału Filologicznego (referowany przez Dziekan dr hab. Urszulę Patocką Sigłowy, prof. UG) oraz dr hab. Karoliny Pierzynowskiej z Wydziału Biologii (referowany przez Dziekana prof. dr. hab. Dariusza Szlachetko). Oba wnioski zostały zaopiniowane pozytywnie.
Następnie dr hab. Mariusz Bogusz, prof. UG (WPiA) przedstawił proponowane zmiany w Statucie - dotyczące m.in. wprowadzenia do zadań Rady Uczelni punktu związanego z polityką antymobbingową w sprawach dotyczących władz rektorskich, zmian w BUG, zmian w szkołach doktorskich oraz powołania Szkoły Biznesu przy UG.
- Model funkcjonowania szkół doktorskich przy wydziale wiąże doktorantów z wydziałem i porządkuje działania związane z funkcjonowaniem doktorantów w ramach wydziałów - wyjaśniał Rektor.
W przypadku szkoły biznesu, jak tłumaczył, projekt został przygotowany w uzgodnieniu z Dziekanami Wydziału Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania. - Niedługo, decyzją ministra, tylko uczelnie będą mogły prowadzić takie kursy jak MBA i to jest dobry moment, żeby taką jednostkę przy UG utworzyć - dodał Rektor.
Odnosząc się do zmian w funkcjonowaniu BUG, Rektor zaznaczył, że istotny jest zakres pracy rady bibliotecznej, która ma opiniować m.in. sprawozdania z działalności biblioteki. - Chcemy też zorganizować tzw. kolegium biblioteczne, które ma być zarządem BUG. Sądzę, że biblioteka nabierze trochę rozpędu - dodał prof. Piotr Stepnowski. Kolejną propozycją jest wprowadzenie kadencyjności dyrekcji BUG tak, jak ma to miejsce w innych jednostkach uczelni.
Rektor przedstawił pomysł dotyczący powołania na wydziałach rad ekspertów ds. rozwoju badań naukowych: - Ta rada ma być gremium, które wspierać ma państwa w kierunkach rozwoju, jako organ wyłącznie opiniotwórczy. Chcielibyśmy, żeby w radzie było 2 członków z zagranicy. Kwestia opłat za uczestnictwo w radzie jest na razie otwarta, na pewno UG będzie pokrywało koszty przejazdu na posiedzenia.
Rektor otworzył następnie dyskusję nad proponowanymi zmianami, podczas której dr hab. Andrzej Letkiewicz; prof. UG (WE) zapytał m.in., czy limity przyjęć do szkół doktorskich będą nadal ustalane przez Senat. Rektor potwierdził, że tak będzie.
Padło też kilka uwag językowych odnoszących się do form zapisu proponowanych zmian.
Na pytanie prof. dr. hab. Mirosława Przylipiaka (WF) o to, jakiego rodzaju doradztwo prowadziły będą rady przy wydziałach, odpowiedział Prorektor ds. Badań Naukowych prof. dr hab. Wiesław Laskowski: - Rekomendacje rady będą dotyczyły jakościowego aspektu, ale również naszego sposobu zorganizowania pracy badawczej.
Dodał też, że podobne do proponowanych rad komitety doradcze mają Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii i obie MAB. Prof. dr hab. Igor Konieczny (MWB) potwierdził, że Komitety faktycznie są pożyteczne i bardzo dobrze oceniane są ich działania.
Prof. Mirosław Przylipiak zwrócił z kolei uwagę na brak w statucie w grupach wymienionych pracowników osób zajmujących się w uczelni kulturą: - Mamy trzy takie jednostki i ci pracownicy nie istnieją w tym systemie.
Prof. UG Mariusz Bogusz poinformował, że tych grup dotyczy osobna ustawa o instytucjach kultury, która nie ma odniesienia do uczelni.
Rektor wyjaśnił, że nomenklatura dotycząca opisanych grup wynika z zapisów Kodeksu Pracy. - Po posiedzeniu Senatu zastanowimy się, czy w którejś kategorii zawodowej można pracowników dopisać jako zapis dobrowolny - dodał.
Przedstawiciel doktorantów mgr Sebastian Bartczak poinformował Senat, że proponowane zmiany w zostały przez tę grupę zaopiniowane pozytywnie, ale zwrócił się tez z prośbą o możliwość utrzymania, po przeniesieniu doktorantów w struktury wydziałów, współpracy pomiędzy wydziałami. Rektor prof. Piotr Stepnowski zapewnił, że wsparciu tej współpracy będzie służyła jednostka działająca w ramach Biura Kształcenia.
Prof. dr hab. Włodzimierz Meissner (Wydział Biologii) zapytał o to, czy zadania związane z obsługą przekształconych i przeniesionych na wydziały szkół doktorskich nie obciążą dodatkowo dziekanatów. Rektor zapewnił, że kolegium rektorsko-dziekańskie będzie rozmawiało w tej sprawie.
Dr hab. Anna Zawadzka, prof. UG (WNS), odnosząc się do kwestii powołania do grona rad ekspertów przy wydziałach, co najmniej dwóch ekspertów z zagranicy, zgłosiła wątpliwość dotyczącą potrzeby kolejnej ewaluacji naukowców UG przez ekspertów zagranicznych. Wskazała, na podstawie publikacji naukowej z 2023 roku na występowanie znaczących dysproporcji w rozdziale funduszy grantowych UE (w dziedzinie nauk społecznych) pomiędzy krajami członkowskimi. Zatem zaproponowała, że jeśli eksperci zagraniczni mają być powoływani to do wsparcia przy zdobywaniu funduszy - grantów europejskich i pomocy we włączaniu naukowców UG do zagranicznych konsorcjów naukowych. Rektor zgodził się i potwierdził, że taka właśnie rola ma być przypisana ekspertom zagranicznym.
Prorektor prof. Wiesław Laskowski: - Liczymy też na to, że te osoby będą naszymi ambasadorami i będą reprezentować interesy naszej uczelni na zewnątrz, w różnych gremiach, w tym gremiach decyzyjnych. Tutaj też mamy przykład z naszej rady uczelni, której członkowie spoza UG pomagają nam i doradzają.
Zamykając dyskusję nad zmianami, Rektor zaproponował, żeby zostały one przegłosowane online, po dostarczeniu Senatowi opinii związków zawodowych oraz rady uczelni.
Następnie Senatorowie pozytywnie zaopiniowali przekształcenie szkół doktorskich i przeszli do omawiania projektu uchwały Senatu UG w sprawie ustalenia programów studiów na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie Gdańskim, które, jak wyjaśnił Prorektor ds. Studentów i Jakości Kształcenia dr hab. Arnold Kłonczyński, prof. UG, dotyczą drobnych korekt zaproponowanych przez zespoły oceniające Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Uchwała została przyjęta przez Senat.
Rektor prof. Piotr Stepnowski i Dyrektor dr Jan Patok
Kolejnym punktem była zmiana na stanowisku Dyrektora Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu. Wieloletni szef tej jednostki - dr Jan Patok - odchodzi na emeryturę. Senat jednomyślnie przyjął proponowaną na to stanowisko kandydaturę Tomasza Aftańskiego, który pracuje w CWFiS od wielu lat, jest Zastępcą Dyrektora ds. Sportu oraz trenerem, a także wspiera aktywnie Akademicki Związek Sportowy w UG. Senatorowie oklaskami na stojąco podziękowali dr. Janowi Patokowi, a Rektor wręczył okolicznościowy dyplom.
Rektor prof. Piotr Stepnowski i Dyrektorka mgr Alina Swebocka
Tak samo gorąco podziękowano Dyrektorce Centrum Języków Obcych mgr Alinie Swebockiej, która kończy kadencję. Zgodnie z pozytywną opinią Senatu stanowisko Dyrektorki CJO obejmie w nowej kadencji mgr Emilia Krzywańska-Frankowska.
Senat zapoznał się i przyjął pozytywnie sprawozdania z działalności Archiwum UG za 2023 rok przedstawione przez dr Monikę Płuciennik.
W części poświęconej wolnym wnioskom Rektor prof. Piotr Stepnowski poinformował o śmierci prof. Danuty Makowiec. Jej pamięć Senatorowie uczcili chwilą ciszy.
Rektor poinformował o planowanym wręczeniu mianowań Prorektorom w kadencji 2024-2028, które odbędzie się podczas Kolegium Rektorsko-Dziekańskiego 9 maja, zaprosił też na uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa prof. Krzysztofowi Pomianowi 10 maja w Dworze Artusa oraz na wydarzenie mające na celu uczczenie 20-lecia Polski w Unii Europejskiej i wkład Uniwersytetu Gdańskiego w politykę unijną, które - z udziałem byłego prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, byłych premierów, polityków i europosłów - odbędzie się na Wydziale Ekonomicznym 17 maja.
Ustalono też, że posiedzenie Senatu w maju nie odbędzie się.
Natomiast Piotr Patalas z Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej zaprosił na Kongres Młodej Nauki, który odbędzie się w dniach 11-13 lipca, a także zachęcał do zgłaszania pomysłów na wydarzenie Majówka z UG, które odbędzie się 24 maja 2023 roku, od godziny 11:00 do wieczora.
Rektor i Dyrektor CWFiS w kadencji 2024 - 2028 Tomasz Aftański
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Sprawozdanie z działalności Archiwum UG w roku 2023 | 5.05 MB |