
Trzyosobowy zespół projektowy odpowiedzialny za edukacyjną grę „Tropem nadbałtyckich tajemnic” (www.tnt.ug.edu.pl) został zaproszony na Uniwersytet Stambulski. Naukowcy z UG podsumowali działania związane z grą i poprowadzili cykl warsztatów oraz wykładów na temat kultury i historii Gdańska oraz nauczania języka polskiego jako obcego.
Hasłem przewodnim zajęć dr Anny Reglińskiej-Jemioł z Zakładu Historii Literatury Polskiej były dzieje tanecznych tradycji Gdańska ze szczególnym uwzględnieniem instytucji Opery Bałtyckiej. Przybliżyły one uczestnikom galerię gdańskich twórców kultury tanecznej i kojarzonych z nią miejsc w Gdańsku. Na zajęciach nie zabrakło także elementów kształcenia językowego i literackiego w postaci m.in. lektury fragmentów Panienki z okienka Jadwigi Łuszczewskiej.

Dr Wacław Kulczykowski
Dr Wacław Kulczykowski z Zakładu Edukacji Historycznej przeprowadził zajęcia zatytułowane „Młyn, żuraw, fontanna i twierdza, czyli historia Gdańska wodą pisana". Opowiedział o najbardziej znanych gdańskich zabytkach, których funkcje oraz historia nierozerwalnie związane są z morskim charakterem miasta. Warsztaty zostały uzupełnione o historyczne nawiązania polsko-tureckie, dyskusję ze studentkami i studentami, quiz, upominki, a także rozmowy o spacerujących po budynku stambulskich kotach.
Natomiast podczas zajęć prowadzonych przez dr Beatę Jędrzejczak z Zakładu Języka Polskiego UG studentki i studenci Uniwersytetu Stambulskiego mogli zapoznać się z legendami Gdańska, na których oparty został główny wątek fabularny gry „Tropem nadbałtyckich tajemnic”. Wzięli udział w warsztatach pod tytułem „Ile prawdy jest w legendzie?” oraz w dyskusji na temat kulturowych i dydaktycznych wartości legend w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Dowiedzieli się także o kulisach powstawania gry oraz zapoznali się z pierwszymi podsumowaniami i raportami dotyczącymi aktywności jej użytkowników.
- W grę od momentu jej oficjalnego uruchomienia do dzisiaj, czyli przez tylko około 3 miesiące, zagrano prawie tysiąc razy. W Polsce gra najczęściej była uruchamiana na terenie samego Gdańska, ale dużym zainteresowaniem cieszyła się także w innych miastach, np.: w Warszawie, Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Bydgoszczy, Łodzi, Radomiu. Śmiało można powiedzieć, że znalazła ona swoich odbiorców w całym kraju - opowiada dr Beata Jędrzejczak - Jeżeli chodzi o dane statystyczne spoza Polski, to najwięcej sesji odnotowaliśmy właśnie w Turcji – zagrano tam aż 128 razy. Turcy okazali się też najwytrwalszymi graczami. Sesje odnotowane z ich kraju były najdłuższe. Najwyższe średnie czasu grania uzyskali także gracze z: Grecji, Ukrainy i Niemiec. Gracze z Polski pod tym względem uplasowali się na szóstej pozycji.
Po stronie Uniwersytetu Stambulskiego za współpracę odpowiedzialna była Doç.Dr. Seyyal Kӧrpe Kemer.

„Tropem nadbałtyckich tajemnic” została uruchomiona we wrześniu 2022 r. Gra powstała w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, przede wszystkim była kierowana do realizujących program slawistyczny studentek i studentów Uniwersytetu Stambulskiego oraz obcokrajowców uczących się języka polskiego, ale cały czas i bez żadnych ograniczeń jest dostępna dla wszystkich, którzy chcieliby bliżej poznać Gdańsk.
Gra „Tropem nadbałtyckich tajemnic” jest dostępna pod linkiem: www.tnt.ug.edu.pl
Zachęcamy do zagrania!
„Tropem nadbałtyckich tajemnic" to międzynarodowy projekt, którego celem jest nauczanie języka polskiego oraz historii i kultury Gdańska w formie interaktywnej. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu Promocja języka polskiego. Projekt przyciągnął nie tylko graczy z Europy, ale z całego świata.
- Dużą popularnością gra cieszyła się także w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Wiele zagrań odnotowaliśmy także w: Holandii, Niemczech, Luksemburgu, Chinach, Grecji, Irlandii, Ukrainie, Austrii, Francji, Iraku i Japonii. Gra była uruchamiana także w Kanadzie, Australii, Hiszpanii, Szwecji, na Cyprze i Filipinach. Ponadto wśród dobrowolnie deklarowanych krajów pochodzenia graczy znalazły się też: Białoruś, Rosja, Włochy, Bułgaria i Gruzja - tłumaczy dr Beata Jędrzejczak.
Autorami grafiki reklamowej są: Paula Albecka, Julia Kalima i Anna Sapowicz (studentki magisterskich studiów uzupełniających, filologia polska, spec. media i PR) oraz grafik Michał Sapowicz.