Podpisaniem umowy z Uniwersytetem w Odessie rozpoczęto posiedzenie Senatu Uniwersytetu Gdańskiego 28.04.2022. (więcej)
Po przyjęciu porządku obrad posiedzenia, Senatorowie zapoznali się z wnioskami o zatrudnienie trzech naukowczyń na stanowisku profesora uczelni w Uniwersytecie Gdańskim.
Wniosek o zatrudnienie dr hab. Any Belen Sainz w Międzynarodowym Centrum Teorii Technologii Kwantowych przedstawił prof. Marek Żukowski, który podkreślił bardzo duży dorobek naukowy naukowczyni.
Dwa kolejne wnioski, dotyczące zatrudnienia dr hab. Izabeli Morskiej i dr hab. Moniki Szuby, przedstawiła Dziekan Wydziału Filologicznego dr hab. Urszula Patocka – Sigłowy, prof. UG. Senat zapoznał się z bogatym dorobkiem naukowym obu kandydatek. Pierwsza z nich to nie tylko literaturoznawczyni, ale również autorka nagradzanych książek (m.in. „Znikanie”). Druga z kolei, jak podkreślała Dziekan, publikuje w wysoko punktowanych czasopismach.
Wszystkie kandydatury zostały przyjęte przez Senat UG.
Kolejnym punktem posiedzenia Senatu była uchwała w sprawie zatwierdzenia propozycji Zgromadzenia Związku Uczelni w Gdańsku imienia Daniela Fahrenheita dotyczącej przekazania przez Uniwersytet Gdański, Gdański Uniwersytet Medyczny i Politechnikę Gdańską części subwencji na rzecz Związku Uczelni w Gdańsku imienia Daniela Fahrenheita. Jak podkreślił Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski uchwały dotyczące Uczelni wymagają zatwierdzenia przez Senaty trzech uczelni. Senat przyjął zaproponowane poprawki.
Projekt uchwały dotyczącej Polityki otwartego dostępu w UG referował Prorektor ds. Badań Naukowych prof. dr hab. Wiesław Laskowski. - Uchwalona w 2017 roku polityka wymaga korekt – zaznaczył Prorektor. - Projekt nie zawiera znacznych zmian: m.in. dopisaliśmy odniesienie do celów strategii UG, określiliśmy definicję materiałów niepublikowanych, doprecyzowaliśmy zadania Pełnomocnika Rektora do spraw Polityki Otwartego Dostępu oraz doprecyzowaliśmy zadania Biblioteki wobec tejże polityki.
Senat przyjął uchwałę
Kolejne punkty referował Prorektor ds. Studentów i Jakości Kształcenia dr hab. Arnold Kłonczyński, prof. UG. Dotyczyły one: regulaminu studiów UG, ustalenia programów studiów na kierunkach prowadzonych w uczelni, ustalenia programów studiów podyplomowych oraz zmian warunków i trybu rekrutacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne oraz przyjmowania na studia cudzoziemców na odrębnych niż rekrutacja zasadach w roku akademickim 2022/2023.
Jak poinformował Prorektor zmiana regulaminu studiów wynikała ze zmian technicznych systemu operacyjnego obsługi studentów, ponieważ w miejsce FASTa wejdzie system obsługi z Politechniki Gdańskiej. - Projekt przedłożony jest obszerny, ale znajdują się w nim sformułowania doprecyzowujące zapisy tak, aby były one jasne dla wszystkich pracowników i studentów – mówił prof. Arnold Kłonczyński. - Będą to m.in.: wprowadzenie elektronicznego podpisu ślubowania, plan zajęć będzie musiał być opublikowany w określonym terminie – nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Natomiast w regulaminie studiów podyplomowych dokonać należało zmian w zakresie studiów finansowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Dotyczyło to m.in. studiów kształcących nauczycieli informatyki. A także studiów na Wydziale Historycznym i Wydziale Zarządzania, gdzie z kolei unowocześniono program, dokonano zmian w punktach ECTS itp.
Senat przyjął referowane uchwały, jak również kolejną, dotyczącą regulaminu, czyli otwarcie możliwości skrócenia czasu oczekiwania na ogłoszenie list przyjętych na studia.
Następnie Dyrektor Centrum Transferu Technologii mgr Katarzyna Gronowska przedstawiła Senatorom sprawozdanie z działalności jednostki (w załączeniu). Poinformowała o uzyskanych i zgłoszonych patentach, zarówno krajowych i zagranicznych, a także o współpracy z innymi uczelniami, fundacjami i firmami, które chcą wspierać naukowców. Podkreśliła też pracę Wydziałów i innych jednostek w tym zakresie. Rektor podziękował Dyrektor za dynamiczny rozwój jednostki i za wsparcie przy ewaluacji.
Sprawozdanie na temat pracy Archiwum UG (w załączeniu) przedstawiła, w kolejnym punkcie, Dyrektor Archiwum dr Monika Płuciennik. Poinformowała o radzie doradczej powołanej przez rektora, zasobach archiwum (ponad 8,5 km akt, ponad 3 tysiące metrów bieżących półek). Znajdują się w nich m.in. akta osobowe pracowników, studentów, dokumentacja dotyczącą księgowości i działalności uczelni we wszystkich obszarach. Dyrektor Archiwum UG wyraziła nadzieje, że system EZD spowolni zapełnianie magazynów. - Przejęliśmy spuściznę po prof. Lechu Mokrzeckim to jest 60 metrów dokumentacji, książek itp. – dodała dr Monika Płuciennik. Rektor podziękował za sprawozdanie i wyraził uznanie dla pracy archiwistów w UG. Prorektor prof. Arnold Kłonczyński dodał, że archiwum zawiera wiele ciekawych dokumentów przydatnych do prowadzenia badań, nie tylko historycznych.
Senat przyjął oba sprawozdania.
W wolnych wnioskach Rektor poinformował o możliwości zgłaszania zmian w Statucie UG do 12 maja br. Następnie mówił o planowanych w maju wydarzeniach, Których UG jest współorganizatorem, a zatytułowanych „Jerzy Limon – inspiracja, dialog i polemika”. Rektor poinformował, że zapowiedzi, relacje będą zamieszczane na stronie UG na bieżąco.
Prof. Piotr Stepnowski mówił też o akcjach pomocowych dla Ukrainy, które odbywają się w UG: - Z naszych własnych środków przyjęliśmy 20 naukowców z Ukrainy. Trwają rekrutacje poszczególnych naukowców z projektów NCN – powiedział Rektor. - W skali Polski niewiele ponad 100 studentów jest zainteresowanych kontynuowaniem studiów w Polsce. U nas trzy osoby studiują, kilkoro jest zainteresowanych. Wynika to zapewne z faktu, że większość uczelni ukraińskich funkcjonuje online – dodał. W ub. niedzielę zorganizowaliśmy śniadanie wielkanocne w auli Wydziału Ekonomicznego dla prawosławnych gości, studentów, dzięki wsparciu Sopotu, Caritas, wolontariuszy, pracowników WE i Straży UG. Jestem dumny ze społeczności akademickiej za działanie na rzecz uchodźców – podkreślił Rektor.
Poinformował Senatorów o otwarciu świetlicy dla dzieci z Ukrainy na Wydziale Chemii i podziękował Dziekan prof. Beacie Grobelnej, Barbarze Madany z Akademickiego Centrum Kultury ALTERNATOR i Centrum Aktywności Studentów i Doktorantów. – Wczoraj na Wydziale Chemii grał uniwersytecki zespól smyczkowy UG utwory dla dzieci – dodał Rektor.
Przypomniał również o zbiórce rowerów i hulajnóg. Apel o kontynuowanie pomocy dla uchodźców poparł Łukasz Bień reprezentujący studentów, który wspomniał o „słodkich środach” na Wydziale Biotechnologii. Można tam kupić wypieki a fundusze przeznaczone są na pomoc Ukraińcom.
Rektor pochwalił także organizatorów Dni Otwartych i Pikniku Naukowego na UG, wspomniał o ogromnym zainteresowaniu i znakomitym przyjęciu wydarzeń.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia zakończyło obrady Senatu UG.
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Sprawozdanie CTT UG | 1.82 MB |
Sprawozdanie Archiwum UG | 6.22 MB |
Sprawozdanie Archiwum UG cz.2 | 212.77 KB |