W związku z rosnącymi problemami zdrowia psychicznego wśród studentów uczelni wyższych w Polsce i na świecie, związanymi ze stresem akademickim, Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego wraz z Akademickim Centrum Wsparcia Psychologicznego UG zainicjował projekt, który ma na celu rozpoznanie skali problemów i wsparcie studentów. Jest on skierowany do osób odczuwających nadmierną presję i przymus uczenia się, chroniczny stres lub lęk.
Całość obejmuje:
1) Badanie przesiewowe wśród studentów UG. W ramach tego badania studenci otrzymają natychmiastową, szczegółową informację zwrotną na temat swoich wyników.
2) Pogłębione badania diagnostyczne dla studentów odczuwających potrzebę wsparcia. Osoby, których wyniki dotyczące kompulsji uczenia się w pierwszym badaniu będą niepokojące lub już wcześniej odczuwały potrzebę wsparcia w tym zakresie będą mogły zgłosić się na bezpłatne pogłębione badania diagnostyczne.
3) Indywidualne spotkanie informacyjne.
Na podstawie tych badań studentom dostarczone zostaną informacje o dostępnych formach wsparcia psychologicznego oraz możliwych działaniach w celu poprawy swojego zdrowia psychicznego i funkcjonowania akademickiego. Kierownikiem projektu jest dr Paweł Atroszko, a w zespole znajdują się dr Agata Rudnik, kierowniczka Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego (ACWP) UG oraz wicedyrektor Instytutu Psychologii, mgr Julia Balcerowska i mgr Paulina Anikiej-Wiczenbach oraz studenci z koła badań psychologicznych Experior.
Projekt stanowi wynik współpracy ekspertów z bogatym doświadczeniem badawczym, jak również klinicznym. Jest ściśle związany z nowopowstałym i dynamicznie rozwijającym się ACWP UG. Rezultatem projektu ma być opracowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie prewencji negatywnych konsekwencji stresu akademickiego oraz wsparcia udzielanego studentom odczuwającym nadmierną presję i kompulsję uczenia się, stres akademicki i jego konsekwencje.
Link do badania: https://centrumwsparcia.ug.edu.pl/badanie-stresu-akademickiego/
Ankieta, dostępna do wypełnienia, jest całkowicie anonimowa.