Pracując, jak i studiując na naszej Uczelni, codziennie przetwarzacie Państwo dane osobowe, (m.in. imię i nazwisko, e-mail, numer telefonu, wizerunek, adres zamieszkania, data urodzenia, czy też nr PESEL). Wymaga to zachowania czujności, zwłaszcza odnośnie do danych szczególnych kategorii (m.in. dane dot. przekonań religijnych lub światopoglądowych dot. zdrowia, czy też orientacji seksualnej), których naruszenie może rodzić wysokie ryzyka dla podstawowych praw i wolności osoby, której dane są przetwarzane. Należy podkreślić też, że ważną daną w kontekście możliwości popełnienia oszustw i wyłudzeń finansowych jest nr PESEL.
- Jego zastrzeżenie (np. przez aplikację mObywatel lub stronę www.bezpiecznypesel.pl).
- Rozważenie zgłoszenia sprawy organom ścigania.
Przetwarzając dane osobowe zwracajcie Państwo uwagę komu i w jakim celu je przekazujecie. Upewniajcie się, czy udostępnienie danych jest niezbędne, a przede wszystkim bezpieczne.
- treść wiadomości wskazuje na tłumaczenie z innego języka lub jest niepoprawne gramatycznie lub ortograficznie,
- źródło (nadawca) wiadomości budzi jakąkolwiek wątpliwość,
- domena, z której pochodzi adres nadawcy jest inna niż pozostałe domeny w treści wiadomości (w tym linki do stron),
- w treści wiadomości przesyłana jest prośba o podanie w formularzu pełnych danych dostępowych do konta pocztowego (loginu i hasła) lub danych osobowych w postaci np. numer PESEL czy numeru konta bankowego,
- w treści otrzymanej wiadomości znajdują się odnośniki od stron spoza domeny ug.edu.pl,
- wiadomość nie została podpisana imieniem i nazwiskiem pracownika komórki organizacyjnej UG.
- Zaufany dostęp:
Używaj tylko sprawdzonych połączeń internetowych lub chmury, aby zminimalizować ryzyko naruszenia bezpieczeństwa danych.
- Zasady i procedury:
Przestrzegaj wszystkich zasad i procedur dotyczących logowania (np. silne hasła, uwierzytelnianie wieloskładnikowe) oraz udostępniania danych (np. ograniczenia dostępu do poufnych informacji).
- Przechowywanie danych:
Jeśli nie możesz korzystać z chmury lub sieci, zadbaj o bezpieczne przechowywanie danych na nośnikach offline (np. dyski zewnętrzne, taśmy) oraz o regularne tworzenie kopii zapasowych.
- Regularne aktualizacje:
Utrzymuj oprogramowanie i systemy operacyjne w najnowszej wersji, aby zminimalizować ryzyko wykorzystania luk w zabezpieczeniach.
- Szyfrowanie danych:
W przypadku przechowywania danych na nośnikach offline, rozważ ich szyfrowanie, aby uniemożliwić dostęp osobom nieupoważnionym.
- Szkolenia:
Uczestnicz w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa danych, aby być na bieżąco z najlepszymi praktykami.
Zanim opublikujecie swoje dane w Internecie należy być świadomym tego, że będą one jawne oraz dopuszczacie Państwo do nich inne osoby i pozbawiacie się ich ochrony.
Uniwersytet Gdański przetwarzając Państwa dane osobowe przestrzega RODO oraz zapewnia odpowiedni poziom ich bezpieczeństwa.
Na stronie Uczelni pod linkiem https://bip.ug.edu.pl/ jest dostępna Polityk ochrony danych osobowych, Polityka bezpieczeństwa teleinformatycznego, klauzule informacyjne oraz dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych.