Szanowni Studenci Uniwersytetu Gdańskiego!
W roku Akademickim 2023/2024 Uniwersytet Gdański oferuje miejsca studentom w 7 domach studenckich (informacje na temat usytuowania oraz wyposażenia domów studenckich znajdują się na stronie UG).
Obowiązuje wyłącznie elektroniczny system składania wniosków o:
- przyznanie miejsca/pokoju na rok akademicki
- zamianę już przyznanego miejsca
- odwołanie od negatywnej decyzji Uczelnianej Komisji Kwaterunkowej.
Terminy składania wniosków i przyznawania miejsc w domach studenckich UG.
Miejsca /pokoje na rok akademicki 2023/2024 będą przyznane w czterech terminach składania wniosków ( IV tury):
I termin:
dla studentów, którzy rozliczyli poprzedni rok akademicki poza studentami III roku I stopnia
Termin składania wniosków od 01.07 do 15.07.2023 r.
Termin rozpatrywania wniosków do 28.07.2023 r.
II termin:
dla studentów I roku II stopnia
Termin składania wniosków od 30.07 do 08.08.2023 r
Termin rozpatrywania wniosków do 16.08.2023 r.
III termin:
dla studentów którzy zaliczyli sesje poprawkową, studentów, którzy w terminie nie złożyli wniosku, którzy otrzymali odmowę przydziału miejsc w odwołaniu
Termin składania wniosków od 22.09 do 25.09.2023 r.
Termin rozpatrywania wniosków do 28.09.2023 r.
IV termin: dla studentów, którzy nie złożyli wniosku w stosownym terminie, z dodatkowej rekrutacji, którzy otrzymali odmowę przydziału miejsca w odwołaniu
Termin składania wniosków od 01.10 do 05.10.2023 r.
Termin rozpatrywania wniosków do 08.10.2023
Student, który zalega z płatnościami w domu studenckim UG nie ma prawa do złożenia wniosku na kolejny rok akademicki.
Ważne informacje dotyczące składania wniosków
- Wnioski mogą składać studenci polscy oraz obcokrajowcy kontynuujący naukę (z wyjątkiem studentów z Harbinu, ponieważ dla nich miejsca są zarezerwowane przez BWM). Wymienieni studenci składają wniosek poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza oraz dołączenie wymaganych załączników na Portalu Studenta w zakładce Domy Studenckie.
- Wymagane załączniki oraz warunki starania się o konkretny przydział są określone w zasadach przyznawania miejsc w domach studenckich oraz regulaminie mieszkańca, znajdujących się na stronie w zakładce Domy Studenckie.
- Każdy student składający wniosek musi obowiązkowo dołączyć do wniosku dokumenty dotyczące sytuacji materialnej:
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o dochodzie za 2022 rok wszystkich członków gospodarstwa domowego (również o dochodach nieopodatkowanych uzyskiwanych przez osoby do 26 roku życia)
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 rok wszystkich pełnoletnich członków rodziny (nieobowiązkowe- obniża dochód)
- obcokrajowcy - zaświadczenia z krajowych odpowiedników tych urzędów, chyba że rodzina pracuje w Polsce. Wszystkie dokumenty pobrane w obcym języku powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
- W przypadku:
- posiadania rodzeństwa - zaświadczenie ze szkoły , do której uczęszcza rodzeństwo uczące się do 26 roku życia, dzieci poniżej 7 roku życia - skrócony odpis aktu urodzenia.
- zmiany dochodu - dokumenty potwierdzające ewentualną zmianę dochodów w porównaniu do dochodów przedstawionych z US (np. utrata lub zmiana pracy, przejście na rentę, emeryturę)
- braku dochodu - dokument potwierdzający brak dochodów studenta/rodzica (zaświadczenie z Urzędu Pracy o zarejestrowaniu się jako osoba bezrobotna, zaświadczenie przedstawiającego płatnika ubezpieczenia zdrowotnego nie pracującego członka rodziny)
- otrzymywania alimentów - dokument z sądu lub notarialny potwierdzający wysokość otrzymywanych alimentów lub zaświadczenie komornika o nieściągalności alimentów lub zaświadczenie o wysokości świadczenia alimentacyjnego z funduszu alimentacyjnego
- rodzice są rolnikami - zaświadczenie z urzędu gminy o posiadanej liczbie hektarów przeliczeniowych w 2022r.
- ubiegania się o pokój 1-osobowy - orzeczenie o niepełnosprawności lub zaświadczenie lekarskie
- ubieganie się o pokój małżeński, rodzinny lub z opiekunem- akt małżeństwa, akt/akty urodzenia dzieci; oświadczenie małżonka lub opiekuna na przetwarzanie danych osobowych.
- Wnioski bez zaświadczeń dokumentujących dochody oraz wyliczeń dochodu przypadającego na 1 osobę w rodzinie-nie będą rozpatrywane i zostaną odrzucone.
- Dopuszcza się złożenie przez studenta innych dodatkowych dokumentów, oświadczeń lub opisów, które student uzna za konieczne do wyjaśnienia sytuacji.
- Student, który nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych, może ubiegać się o przydział miejsca/pokoju w akademiku bez wykazywania dochodów osiąganych przez te osoby , jeżeli spełnia jeden z następujących warunków:
- ukończył 26 rok życia;
- pozostaje w związku małżeńskim;
- ma na utrzymaniu dzieci, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 1 lit. d Ustawy;
- osiągnął pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej;
- posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i wynosi 935,35 zł netto
- Przyznawanie miejsca w domach studenckich odbywa się przy zachowaniu zasady, iż pierwszeństwo w uzyskaniu zakwaterowania w domu studenckim UG przysługuje studentowi, który jednocześnie :
- znajduje się w trudnej sytuacji materialnej
- któremu codzienny dojazd do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie;
- który nie ukończył z tytułem magistra studiów na innym kierunku lub innej uczelni.
- Decyzja Uczelnianej Komisji Kwaterunkowej będzie widoczna na liście: Twoje wnioski, przy wniosku złożonym przez studenta/doktoranta poprzez status wniosku: przyznano/odrzucono, jest możliwość pobrania postanowienia przez pdf.
- W przypadku odrzucenia wniosku student ma możliwość odwołania się od tej decyzji (postanowienia)
- poprzez kliknięcie przycisku Odwołanie oraz wpisanie treści odwołania i dołączenia ewentualnych załączników
- ponowne złożenie nowego wniosku wraz z brakującymi wcześniej załącznika
- Student ma możliwość rezygnacji z przydziału (na każdym etapie, zarówno po złożeniu wniosku jak i już po jego pozytywnym rozpatrzeniu, w tym przypadku przyznane miejsce wraca do puli.
- Pozostałe osoby (praktykanci, stażyści, osoby zaproszone przez wydziały na wymiany międzyuczelniane) ubiegające się o miejsce w DS. składają wymagane dokumenty (wniosek + załączniki) albo tradycyjną drogą (papierowo) przesłane pocztą lub poprzez maila na adres beata.weber@ug.edu.pl. Miejsca przyznawane będą z puli: Rezerwa Rektora.
- Obcokrajowców rozpoczynających naukę w UG (1 rok pierwszego stopnia) oraz Studiujących na podstawie umowy (Erasmus, Harbin) obsługuje na dotychczasowych zasadach Biuro Wymiany Międzynarodowej, tj. przydziela miejsca z odrębnej puli BWM, nie uwzględnionej w systemie.
Szanowni Studenci, chcemy również poinformować, iż w związku ze znaczącymi podwyżkami opłat m.in. za media oraz innymi rosnącymi kosztami niezbędna jest korekta cennika opłat za zakwaterowanie w domach studenckich Uniwersytetu Gdańskiego, która zacznie obowiązywać od początku roku akademickiego 2023/2024.
W 2023 roku ceny znacznie wzrosły w porównaniu do roku 2022:
- energii elektrycznej o 136 procent.
- ogrzewania ponad 63 procent.
- wody o ponad 5 procent.
- wywóz nieczystości o 300 procent
Na wzrost kosztów utrzymania wpłynęły również obowiązkowe i niezbędne podwyżki płac dla pracowników domów studenckich, wymuszone podniesieniem w 2023 r. kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Łącznie utrzymanie jednego miejsca normatywnego w 2023 roku wzrosło o blisko 38 procent w porównaniu do poprzedniego roku kalendarzowego.
W związku z powyższym podwyżka cen za zakwaterowanie w domach studenckich jest nieunikniona.
Uczelnia rozumiejąc trudną sytuację finansową studentów i ich rodzin stara się w miarę posiadanych środków i możliwości wyjść naprzeciw najbardziej potrzebującym. Od marca 2023 r. dzięki zmianom w prawie możliwe było podniesienie progu dochodowego uprawniającego do otrzymania stypendium socjalnego z 1050,00 zł do 1294,40 zł miesięcznie netto na osobę w rodzinie studenta - obecnie to maksymalny próg, na który zezwala ustawa. Będzie obowiązywać także w roku akademickim 2023/2024. Skorygowano także stawki wypłacanych stypendiów socjalnych, być może wzrosną one także od października 2023 r. Niezmiennie studenci, którzy mają stypendium socjalne i mieszkają w domach studenckich mogą liczyć na zwiększenie tego świadczenia otrzymując 110 zł więcej miesięcznie - to tzw. stypendium socjalne w zwiększonej wysokości.
Pytania dotyczące pokoi w Domach Studenckich UG, wyposażenia i usytuowania należy kierować do administracji poszczególnych akademików:
Dom Studencki nr 3
ul Polanki 65, Gdańsk Oliwa
Telefon: +48 58 523 26 02
E-mail: ds3@ug.edu.pl
Dom Studencki nr 4
ul. Polanki 66, Gdańsk Oliwa
Telefon: +48 58 523 26 12
E-mail: ds4@ug.edu.pl
Dom Studencki nr 5
ul. Polanki 64, Gdańsk Oliwa
Telefon: +48 58 523 26 22
E-mail: ds5@ug.edu.pl
Dom Studencki nr 6
ul. Podwale Przedmiejskie 20, Gdańsk Główny
Telefon: +48 58 523 62 29
E-mail: ds6@ug.edu.pl
Dom Studencki nr 7
ul. Armii Krajowej111 Sopot
Telefon: +48 58 523 17 00
E-mail: ds7@ug.edu.pl
Dom Studencki nr 10
ul. Macierzy Szkolnej 4 Gdańsk Oliwa
Telefon: +48 58 523 26 72
E-mail: ds10@ug.edu.pl
Dom Studencki nr 11
ul. Chodkiewicza 14, Gdańsk Brzeźno
Telefon: +48 58 523 38 83
E-mail: ds11@ug.edu.pl
Pytania dotyczące przydziału do Domów Studenckich należy kierować mailowo na adres: domy.studenckie@ug.edu.pl.
Na pytania kierowane na imienne adresy mailowe odpowiedzi nie będą udzielane.



