Pytania i odpowiedzi
Jakie są wymagane dokumenty w procesie rekrutacji do szkoły doktorskiej?
Wykaz dokumentów wymaganych w procesie rekrutacji określa załącznik nr 4 do uchwały, w skrócie są to:
1) podanie o przyjęcie do szkoły doktorskiej;
2) CV z opisem zamierzeń badawczych i wykazem dotychczasowego dorobku naukowego kandydata;
3) opinia potencjalnego promotora;
4) oświadczenie kandydata, że nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej;
5) dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na polskiej uczelni albo zaświadczenie o ukończeniu wymienionych studiów zawierające wynik studiów, który zostanie określony w treści dyplomu, oraz informację o skali ocen obowiązującej w uczelni;
6) dokumenty potwierdzające dorobek naukowy (osiągnięcia naukowe), kwalifikacje lub inne osiągnięcia kandydata;
7) potwierdzenie zawierające wykaz złożonych dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej.
Czy osoby z dyplomem uzyskanym za granicą składają inne dokumenty?
Tak, poza wymienionymi wyżej w punktach 1-4 oraz 6-7, składają:
1) dyplom ukończenia studiów na zagranicznej uczelni, uprawniający do ubiegania się o nadanie stopnia naukowego doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, lub inny dokument ukończenia studiów za granicą, uznany, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów uzyskanych za granicą lub na podstawie umowy międzynarodowej, za równoważny polskiemu dyplomowi ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich;
2) suplement do dyplomu lub wykaz uzyskanych ocen, w przypadku gdy na dyplomie ukończenia studiów na zagranicznej uczelni brak jest informacji o uzyskanej ocenie i skali ocen;
3) poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię świadectwa szkolnego, świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia studiów, na podstawie którego kandydat został przyjęty na studia za granicą
Ponadto dyplom lub inny dokument potwierdzający wykształcenie kandydata powinien być opatrzony poświadczeniem w formie:
a) apostille – jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938),
b) legalizacji – w pozostałych przypadkach;
Wszystkie dokumenty przedkładane w procesie rekrutacji powinny być w języku polskim. Dokumenty potwierdzające wykształcenie (w szczególności dyplomy, suplementy) powinny zostać przetłumaczone przysięgłe.
Czy dokumenty trzeba złożyć osobiście?
Dokumenty mogą zostać złożone osobiście, przez osobę trzecią, a także nadesłane pocztą lub kurierem (liczy się data doręczenia przesyłki do komisji, a nie data nadania przesyłki). Nie jest wymagane posiadanie upoważnienia do składania dokumentów przez osobę trzecią.
Kandydat do szkoły doktorskiej, będący cudzoziemcem, który w trakcie postępowania rekrutacyjnego przebywa za granicą:
1) może podczas rekrutacji złożyć skany dokumentów;
2) może zostać przyjęty do szkoły doktorskiej pod oznaczonym w decyzji warunkiem złożenia oryginałów dokumentów lub poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii tych dokumentów – do dnia 31 października b.r., do komisji rekrutacyjnej.
Jakie osiągnięcia są oceniane w procesie rekrutacji do szkoły doktorskiej?
Każda ze szkół ma indywidualne zasady rekrutacji określone w załączniku nr 1 do uchwały. Do osiągnięć, które mogą być oceniane należą:
1) osiągnięcia naukowe, w tym m.in. recenzowany artykuł naukowy w czasopiśmie z wykazu i spoza wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Nauki aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji, recenzowana monografia naukowa opublikowana w wydawnictwie z wykazu i spoza wykazu Ministerstwa Nauki aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji, rozdział w recenzowanej monografii naukowej, redakcja recenzowanej monografii naukowej, kierowanie projektem naukowym, udział w projekcie naukowym na podstawie umowy
2) inne osiągnięcia, jak: nagroda naukowa, członkostwo w stowarzyszeniu naukowym lub kole naukowym, wygłoszenie referatu na konferencji naukowej, udział w organizacji konferencji naukowej, zagraniczny staż naukowy trwający co najmniej 4 tygodnie, potwierdzona znajomość języka obcego na poziomie co najmniej C1, publikacja popularnonaukowa albo inne osiągnięcie
Jakie dokumenty można uznać za potwierdzające aktywność naukową?
Są nimi w szczególności: kopie publikacji, certyfikat językowy na poziomie co najmniej C1, zaświadczenia potwierdzające przyznanie nagrody naukowej, odbycie stażu lub członkostwo w kole naukowym; w przypadku dokumentu sporządzonego w języku innym niż polski lub angielski, kandydat składa również odpis tego dokumentu w tłumaczeniu na język polski lub angielski;
Czy do szkoły doktorskiej może rekrutować się kandydat bez dorobku naukowego?
Może, natomiast dostanie mniej punktów za aktywność naukową.
Czy przewidziana jest opłata rekrutacyjna do szkół doktorskich i kiedy należy ją uiścić?
Tak, jej wysokość określa każdorazowo uchwała. Płatności należy dokonać najpóźniej o godzinie 23:59 ostatniego dnia rejestracji w systemie.
Jakie są etapy rekrutacji?
Proces rekrutacji dzielimy na trzy zasadnicze etapy, dla których obowiązują określone terminy:
1) rejestrację w systemie wraz z uiszczeniem opłaty rekrutacyjnej
2) składanie dokumentów w siedzibie komisji
3) rozmowę kwalifikacyjną
Do kiedy i gdzie trzeba złożyć dokumenty?
Szczegółowe terminy oraz miejsce składania dokumentów dla każdej ze szkól doktorskich określa załącznik nr 2 do uchwały.
Czy można rekrutować się do więcej niż jednej szkoły doktorskiej?
Tak, pod warunkiem, że:
- do każdej ze szkół kandydat złoży komplet dokumentów, przy czym dyscyplina naukowa promotora wydającego opinię musi być tożsama z dyscypliną szkoły, do której rekrutuje się kandydat
- po pomyślnym rekrutowaniu się do więcej niż jednej szkoły doktorskiej - podejmie kształcenie tylko w jednej z nich
Czy podczas rejestracji można skorzystać z tego samego konta, jeśli kandydat rekrutował się już przez system IRK w poprzednich latach?
System IRK służy do rekrutacji na dany rok akademicki. Oznacza to, że kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia po raz kolejny, będzie zobowiązany ponownie zarejestrować się w systemie IRK.
Co zrobić gdy kandydat nie otrzyma linku aktywującego?
W przypadku, gdy e-mail z linkiem aktywującym konto nie dotarł w ciągu 20 minut, należy sprawdzić, czy wiadomość e-mail nie została umieszczona w folderze z niechcianymi wiadomościami elektronicznymi (SPAM lub INNE). Jeżeli nie - proszę skontaktować się z pracownikami Biura Rekrutacji.