W Moodle istnieją dwa rodzaje forum:
-
Ogłoszenia (dawniej Forum Aktualności) – domyślnie znajduje się na górze kursu, jest to forum służące tylko do zamieszczanie ogłoszeń dla studentów przez nauczyciela. Studenci nie mogą w nim odpowiadać!
-
Forum dodawane jako moduł aktywności
Przy dodawaniu każdego zasobu lub aktywności, należy w kursie kliknąć przycisk Włącz tryb edycji znajdujący się w prawym górnym rogu ekranu:
W kursie pojawią się dodatkowe opcje edycji. W dowolnym temacie klikamy Dodaj aktywność lub zasób:
Pojawi się okno, z którego wybieramy Forum (albo z zakładki Wszystkie, albo jak na poniższym przykładzie z zakładki Aktywności):
Pojawi się formularz dodawania nowego forum. Należy nadać nazwę, opis można uzupełnić, ale nie jest to konieczne. Można zostawić domyślny rodzaj forum:
Ważną opcją jest określenie subskrypcji forum: studenci mogą otrzymywać kopie wiadomości z forum na maila. Tu należy określić czy będzie to opcjonalne (studenci będą mogli wybrać, czy chcą otrzymywać maile) czy wymuszone (każdy student będzie otrzymywał powiadomienia):
Aktywność na forum może również być elementem składowym oceny:
Na końcu należy kliknąć „Zapisz i wróć do kursu”.
Jeśli chcemy edytować ustawienia forum, należy (przy włączonym trybie edycji) kliknąć link Modyfikuj (znajdujący się w tym samym wierszu, co dany zasób), a następnie Edytuj ustawienia:
Natomiast aby rozpocząć dyskusję na forum, należy kliknąć tytuł danego forum:
a następnie „Dodaj nowy temat dyskusji”:
Uzupełniamy pola Temat oraz Wiadomość i zatwierdzamy przyciskiem „Wyślij wpis na forum”: