Wymogi formalne stawiane kandydatom do tytułu profesora
Od 1 maja br. obowiązywać będzie nowy wzór wniosku składanego do Rady Doskonałości Naukowej o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania tytułu profesora wraz z nowymi wzorami dokumentów załączanymi do wniosku, które na stronie zostaną umieszczone 17 kwietnia br. Niezbędne informacje i dokumenty znajdą Państwo na stronie: Rada Doskonałości Naukowej
Wymogi, które powinna spełnić osoba ubiegająca się o tytuł profesora określa art. 227 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (z późniejszymi zmianami):
Wymogi formalne |
Uwagi |
Kandydat posiada stopień doktora habilitowanego oraz wybitne osiągnięcie naukowe krajowe lub zagraniczne |
|
Kandydat uczestniczył w pracach (co najmniej 2) zespołów badawczych realizujących (co najmniej 2) projekty finansowane w drodze konkursów krajowych i zagranicznych lub odbył (co najmniej 2) staże w instytucjach naukowych lub prowadził badania naukowe w (co najmniej 2) instytucjach naukowych |
Wystarczy jedna ze wskazanych przesłanek, uwzględniając, że aktywności musi być co najmniej 2. Nie ma określonej długości ani terminu w którym staż miałby się odbyć. Nie rozlicza się też efektów stażu. |
Ważne informacje:
- Tytuł naukowy profesora może być nadany w dziedzinie lub w dziedzinie i dyscyplinie lub w dziedzinie i dyscyplinach;
- Artykuły w czasopismach naukowych albo monografie same w sobie nie są wybitnymi osiągnięciami naukowymi. Osiągnięcia powinny wynikać z działalności naukowej kandydatów;
- O wartości naukowej osiągnięcia nie decydują wskaźniki bibliometryczne, ani miejsce publikacji, najważniejsza jest treść i wyciągnięte wnioski.
Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania tytułu profesora, o którym mowa w art. 228 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (z późniejszymi zmianami) powinien być sporządzony z uwzględnieniem następujących wymogów dokumentacyjnych:
- Wniosek przewodni;
- Dane wnioskodawcy;
- Kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stopnia doktora i doktora habilitowanego;
- Autoreferat przedstawiający opis wybitnych osiągnięć naukowych lub artystycznych;
- Wykaz opublikowanych prac naukowych lub twórczych prac zawodowych lub dokumentację dorobku artystycznego wraz z zapisem dzieł artystycznych wraz z dokumentacją ich publicznej prezentacji, a także informacje o:
- osiągnięciach dydaktycznych i sprawowanej opiece naukowej nad studentami, lekarzami w toku specjalizacji lub doktorantami w charakterze opiekuna naukowego lub promotora lub promotora pomocniczego, wraz z wykazem przewodów doktorskich zawierającym informacje o podjętych uchwałach w sprawie nadania stopnia doktora lub informacje o etapie, na jakim są procedowane dane przewody doktorskie;
- uczestnictwie w pracach zespołów badawczych realizujących projekty finansowane w drodze konkursów krajowych lub zagranicznych z podaniem informacji o pełnionych w nich funkcjach (kierownik projektu, wykonawca albo inne);
- stażach naukowych w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych z podaniem miejsca, czasu trwania oraz charakteru danego stażu:
- prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych w uczelniach lub instytucjach naukowych, w tym zagranicznych;
- działalności popularyzującej naukę lub sztukę.
- Informacja o przebiegu postępowania o nadanie tytułu profesora lub postępowania w sprawie nadania tytułu profesora, jeżeli wnioskodawca ubiegał się uprzednio o nadanie tytułu profesora.
- Kopie prac uznanych za najważniejsze osiągnięcia.
- Oświadczenie lustracyjne sporządzone zgodnie z odpowiednim załącznikiem do ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1933-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2019 r. poz. 430 ze zm.).
- Potwierdzenie dokonania opłaty na rzecz Rady Doskonałości Naukowej.