Procedura wyjazdowa

•     Czynności przed rozpoczęciem mobilności
•     Czynności w trakcie mobilności
•     Czynności po zakończeniu mobilności - ROZLICZENIE


 
Czynności przed rozpoczęciem mobilności

a) Poszukiwanie instytucji goszczącej

  • Praktykę można realizować w dowolnej organizacji w jednym z krajów uczestniczących w programie Erasmus+ (wyjątkami są: instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej, polskie placówki dyplomatyczne, instytucje zarządzające programami Unii Europejskiej wymienione na stronie https://europa.eu/european-union/about-eu/institutions-bodies_en ); 
  • Zainteresowany student samodzielnie wyszukuje instytucję, w której chciałby odbywać praktykę i nawiązuje z nią kontakt. Do poszukiwania placówki goszczącej należy podejść tak, jak do poszukiwania pracy (poszukując miejsca praktyk można wesprzeć się stroną internetową : www.erasmusintern.org/traineeships ;
  • Profil instytucji goszczącej i zadania wykonywane w trakcie praktyki muszą bezpośrednio wiązać się ze studiowanym kierunkiem, zapewniać wykorzystanie kompetencji nabytych w toku studiów oraz  umożliwiać zdobycie nowych umiejętności;
  •  Zadania te muszą gwarantować pracę w środowisku międzynarodowym oraz rozwój kompetencji właściwych dla pracy w takim środowisku.
  • Wyjazd na praktykę wymaga podjęcia pracy w pełnym wymiarze godzin przyjętym w instytucji przyjmującej.

b) Ustalenie czasu trwania praktyki

•    Najkrótszy możliwy okres trwania praktyki to 2 miesiące/60 dni. Maksymalny okres finansowania przez UG praktyki to 5 miesięcy/150 dni. Istnieje jednak możliwość odbywania przez studentów praktyk przez okres dłuższy, bez dofinansowania.
•    Początkowy i końcowy dzień trwania praktyki nie powinien przypadać w niedzielę ani inny dzień wolny od pracy.
•    W celu umożliwienia osobom wyjeżdżającym obliczenia minimalnego okresu pobytu, uprawniającego do uzyskania grantu, na dole strony został zamieszczony w formie pliku xls „Kalkulator czasu pobytu Erasmus+”.
     
     WAŻNE!
o    w przypadku  korzystania z  jakiegokolwiek innego modułu programu ERASMUS+ konieczne jest, przed zawarciem kolejnej umowy,  pełne rozliczenie i zakończenie poprzedniego wyjazdu.
o    Niedopuszczalne jest skrócenie praktyki zadeklarowanej/zdefiniowanej jako praktyka dwumiesięczna do mniej niż 60 dni (liczonych według zasad przyjętych w programie Erasmus+). Taki pobyt byłby nieuprawniony, co skutkowałoby obowiązkiem zwrotu przyznanego dofinansowania.
W razie jakichkolwiek wątpliwości w tej sprawie prosimy o kontakt z Sekcją Obsługi Programu Erasmus+ (SOP Erasmus+).

c) Uzyskanie listu intencyjnego (Letter of Intent)

•    Wybrana placówka potwierdza, na prośbę zainteresowanego, gotowość przyjęcia kandydata na praktykę poprzez przygotowanie dla niego Letter of Intent.
•    Poszukując placówki goszczącej, zainteresowani mogą korzystać z kontaktów pracowników naukowych macierzystego kierunku z zagranicznymi instytucjami. Również w tym przypadku instytucja goszcząca proszona jest o przygotowanie Letter of Intent.

d) Wypełnienie Formularza stypendysty i uzyskanie poparcia Koordynatora

•    Po uzyskaniu Letter of Intent od instytucji goszczącej, zainteresowany student musi uzyskać akceptację dla swoich planów wyjazdowych ze strony Koordynatora Instytutowego/Wydziałowego oraz Dziekana/Prodziekana Wydziału macierzystego . Wyrazem akceptacji jest złożenie podpisów na Formularzu Stypendysty programu Erasmus+ , wypełnionym uprzednio przez osobę aplikującą.
•    Kandydat powinien spełniać wymagania stawiane osobom ubiegającym się o wyjazd przez Koordynatora Instytutowego/Wydziałowego, dotyczące m.in. znajomości języka obcego, osiągnięć akademickich lub innych wyznaczników.

e) Osobiste złożenie kompletu dokumentów rekrutacyjnych w SOP Erasmus+ (Rektorat UG, II piętro, pok. 202)

Kandydat składa osobiście (wyklucza się składanie dokumentów w imieniu osób trzecich i „rezerwowanie miejsc” drogą telefoniczną) komplet dokumentów:

1. Letter of Intent (oryginał lub kopia)
2. Formularz stypendysty - praktyki Erasmus+ (oryginał lub kopia)
3. Zaświadczenie potwierdzające fakt otrzymywania stypendium socjalnego  – dotyczy tylko  osób, które chcą się ubiegać o stypendium z dodatkiem dla "osób z mniejszymi szansami" (zaświadczenie musi stwierdzać/dokumentować otrzymywanie stypendium socjalnego w momencie składania dokumentów aplikacyjnych).

 •  O kwalifikacji do programu będzie decydować kolejność złożenia kompletu dokumentów w SOP Erasmus+. Dopiero przedstawienie kompletu dokumentów będzie skutkowało    zarezerwowaniem miejsca wyjazdowego i przypisaniem środków finansowych do kandydata.
 

UWAGA! Akceptowany będzie komplet dokumentów przesłany drogą elektroniczną, z domeny UG (adres "uczelniany"), zawarty w jednej korespondencji mailowej (zaleca się hasłowanie korespondencji zawierającej dane osobowe). Po otrzymaniu i zaakceptowaniu kompletu dokumentów aplikacyjnych, SOP Erasmus+ przekaże, drogą mailową, informacje dotyczące dalszych działań;

f) Umowa

Przed podpisaniem umowy, bez względu na sposób jej procedowania, Uczestnik jest zobowiązany do:

I. wykonania wstępnego testu językowego w systemie  OLS - Online Language Suport (co najmniej na 2 dni przed podpisaniem umowy),

II. zarejestrowania się w serwisie „Odyseusz” prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych (https://odyseusz.msz.gov.pl/) - dotyczy tylko obywateli polskich.

III. uzupełnienia danych i wymaganych dokumentów w systemie ESRS (informacja o ESRS w załączniku u dołu strony - " System ESRS i wybrane zagadnienia procedury aplikacyjnej").

 

Warunkiem uzyskania dofinansowania praktyki  z programu Erasmus+ jest zawarcie, przed wyjazdem, umowy cywilno-prawnej pomiędzy studentem a Uniwersytetem Gdańskim.

Osobiste zawarcie umowy cywilno-prawnej  w  biurze SOP Erasmus+ 

- W celu  omówienia wymaganej dokumentacji i ustalenia terminu wizyty w biurze SOP ERASMUS+, niezbędny jest kontakt telefoniczny (+48 58 523 24 67 lub +48 58 523 31 22)  ze strony beneficjenta  na około 3  tygodnie przed planowaną datą wyjazdu. 

- Podczas osobistej wizyty w biurze,  we wcześniej ustalonym terminie, następuje podpisanie umowy przez obydwie strony.

 

Miejsce podpisania umowy: Uniwersytet Gdański

                                             Sekcja Obsługi Programu Erasmus+ (SOP Erasmus+)

                                             Rektorat UG, pok. 202 (II piętro)

 UWAGA!  Dopuszcza się korespondencyjne zawarcie umowy cywilno-prawnej według reguł opisanych poniżej.

- W celu omówienia wymaganej dokumentacji i uzgodnienia reguł dotyczących korespondencyjnego zawarcia umowy, niezbędny jest kontakt telefoniczny (+48 58 523 24 67 lub +48 58 523 31 22) ze strony beneficjenta z SOP ERASMUS+ na około 3 tygodnie przed planowaną datą wyjazdu.

- W kolejnym kroku, po skompletowaniu dokumentów aplikacyjnych przez beneficjenta i weryfikacji  ich przez SOP Erasmus+ w systemie ESRS zostaje wystawiona i przygotowana do pobrania umowa cywilno-prawna. 

- Beneficjent weryfikuje dane oraz treść umowy (w celu wyjaśnienia  ewentualnych niezgodności należy bezzwłocznie skontaktować się mailowo lub telefonicznie z SOP Erasmus+). Następnie Beneficjent pobiera  umowę i drukuje ją dwustronnie, w dwóch egzemplarzach, a po podpisaniu i parafowaniu każdej strony:

  • odsyła listem poleconym obydwa podpisane na każdej ze stron  egzemplarze  na adres SOP ERASMUS+ ( Uniwersytet Gdański; Rektorat, Sekcja Obsługi Programu Erasmus+; ul. Jana Bażyńskiego 8; 80-309 Gdańsk)  

       lub

  • w wyznaczonym terminie  składa osobiście obydwa podpisane egzemplarze w Sekcji  Obsługi Programu Erasmus+ (Rektorat, pokój 202).

- Po wpłynięciu dokumentów  przedstawiciel uczelni (pracownik SOP Erasmus+), w imieniu Rektora UG podpisuje 2 egzemplarze umowy cywilno-prawnej i zamieszcza kopię (skan) w pełni podpisanej umowy w systemie ESRS na indywidualnym koncie Beneficjenta.

- oryginał umowy pozostaje do osobistego odebrania w dogodnym, uprzednio ustalonym telefonicznie terminie w SOP ERASMUS+ albo zostaje odesłany listem poleconym na wskazany przez Beneficjenta adres pocztowy (sposób odebrania umowy odbywa się zgodnie z mailową dyspozycją Beneficjenta).

Czynności w trakcie mobilności

•    Zmiany w   dokumencie Training Agreement (TA) – w przypadku potrzeby dokonania zmian w planie praktyki należy zaktualizować TA. Studenci mają na to czas w pierwszym miesiącu trwania mobilności. Aktualizacja polega na uzupełnieniu sekcji „Section to be completed DURING THE MOBILITY” (str. 6 dokumentu TA) oraz na  uzyskaniu akceptacji  tych zmian przez instytucję przyjmującą i wysyłającą (złożenie podpisów).  Daty podpisania dokumentu muszą potwierdzać dokonanie zmian w pierwszym miesiącu pobytu na praktyce.
•    Studenci i absolwenci, którym przyznano licencję OLS na kurs językowy, realizują go w trakcie pobytu na praktyce.
•    Przed opuszczeniem instytucji goszczącej praktykant otrzymuje zaświadczenie o zrealizowaniu założeń praktyki wraz z opinią o praktykancie, przygotowane przez opiekuna w placówce goszczącej – Traineeship Certificate (formularz w załączniku). Traineeship Certificate  zawiera  część potwierdzającą czas trwania mobilności (ostatnia strona). Część ta musi być  osobno wypełniona i podpisana przez placówkę goszczącą.
•    Istnieje możliwość wydłużenia okresu pobytu ponad uzgodniony w TA czas trwania praktyki. Na przedłużony okres mobilności przysługuje dofinansowanie jednak nie dłużej niż  na 150 dni liczonych od czasu obowiązywania pierwotnej umowy.

W  celu  wydłużenia praktyki najpóźniej na 3 tygodnie przed planowanym zakończeniem pobytu praktykant powinien kolejno:
1.     Powiadomić SOP Erasmus+ o planowanej zmianie czasu pobytu;
2.     Wskazać w TA, w  rubryce: "Planned period of the mobility"  w części IV "Section to be completed during the mobility" (str. 6) ustalony w porozumieniu z instytucją goszczącą i zatwierdzony przez nią zmieniony (przedłużony) okres pobytu;
3.     Uzyskać na części IV skanu TA podpisy koordynatora wydziałowego oraz Dziekana (Prodziekana): dokument taki powinien być odesłany studentowi skanem;
4.     Przedstawić  dowody ubezpieczeń  KL, NNW i OC w miejscu praktyk obejmujących przedłużony okres pobytu.
5.     Najpóźniej w ostatnim dniu  obowiązywania pierwotnej umowy podpisać aneks zmieniający okres pobytu na praktyce. 

 Czynności po zakończeniu mobilności ROZLICZENIE 

Po zakończeniu pobytu w instytucji goszczącej konieczne jest rozliczenie mobilności. Musi ono nastąpić w terminie  do dwóch tygodni od daty zakończenia pobytu na praktyce, wykazanej w  potwierdzeniu czasu pobytu – „Confirmation of Traineeship Period”). 

Po prawidłowym rozliczeniu mobilności następuje wypłata drugiej transzy dofinansowania. 

Nierozliczenie wyjazdu w wyznaczonym terminie, zgodnie z zapisem  indywidualnej umowy stypendialnej, skutkuje wezwaniem do zwrotu całości przyznanych  uprzednio środków finansowych.

Rozliczenie polega na:

•  złożeniu za pomocą narzędzia informatycznego Komisji Europejskiej („Beneficiary Module”) Ankiety Stypendysty Erasmusa (wyłącznie on-line, zaproszenie wysyłane jest automatycznie na adres e-mail praktykanta, krótko po upływie planowanego terminu zakończenia mobilności); 

•  przedłożeniu kompletnych dokumentów (wymagana forma: oryginał lub wydruk z uwierzytelnionego źródła):

1. Traineeship Certificate – zał. nr 4

2. Confirmation of Traineeship Period (zawierającym informację o formie zrealizowanej praktyki) - zał. nr 5 

Forma dostarczenia: rejestrowana poczta tradycyjna ( adres: Uniwersytet Gdański; Rektorat, Sekcja Obsługi Programu Erasmus+; ul. Jana Bażyńskiego 8; 80-309 Gdańsk) lub osobiste złożenie dokumentów w Sekcji Obsługi Programu Erasmus+, po uprzednim, telefonicznym umówieniu wizyty (+48 58 523 2467 lub +48 58 523 3122).  

•  okazaniu w systemie ESRS kompletnego dokumentu  Training Agreement (włącznie z częścią dotyczącą zmian w programie, jeżeli takowe miały miejsce); 

•  okazaniu w systemie ESRS dowodów podróży i zakwaterowania (dotyczy tylko tych Beneficjentów programu Erasmus+, którzy:

- w części realizowali praktykę w formie zdalnej,

- przerwali mobilność wskutek wystąpienia siły wyższej,

- otrzymali  dofinansowanie z tytułu korzystania z niskoemisyjnych środków transportu - "Green Travel"). 

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: niedziela, 10. Październik 2021 - 20:43; osoba wprowadzająca: Monika Butkiewicz Ostatnia zmiana: piątek, 16. Czerwiec 2023 - 11:28; osoba wprowadzająca: Klaudia Saczewska