Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę/aktu mianowania, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu, począwszy od pierwszego dnia zatrudnienia.
Dane przekazywane do ZUS w dokumentach ubezpieczeniowych, muszą być poprawne i aktualne. Jeśli nie są poprawne (zauważono błąd) lub się zmienią, pracownik ma obowiązek niezwłocznie powiadomić Dział Kadr.
Pracownik ma prawo zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego niepracującego współmałżonka i dzieci do 18 roku życia (bądź uczące się dzieci do 26 roku życia), jeśli nie posiadają własnego tytułu do takiego ubezpieczenia - (druk w załączeniu)
Pracownik ma obowiązek wyrejestrować członka rodziny, gdy:
- członek rodziny zostaje zgłoszony do tego ubezpieczenia z innego tytułu np. podjął pracę,
- dziecko, które skończyło 18 lat, kończy naukę w szkole i nie ma orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innego traktowanego na równi,
- dziecko, które kontynuuje naukę na uczelni i nie ma wskazanego wyżej orzeczenia, skończyło 26 lat.
Pracownik winien niezwłocznie od dnia zaistnienia tego faktu poinformować Dział Kadr (druk w załączeniu).
Brak poinformowania Działu Kadr o uzyskaniu przez członka rodziny własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego może skutkować brakiem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej.
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
WYREJESTROWANIE CZŁONKA RODZINY | 22.03 KB |
ZGŁOSZENIE CZŁONKA RODZINY | 22.71 KB |
ZMIANA ADRESU | 15.38 KB |
ZMIANA NAZWISKA | 14.65 KB |